Sejarah Pemikiran Ekonomi islam


Sejarah pemikiran tokoh silam sering mencetuskan nilai cetusan tamadun yang tersendiri. Gambaran dan idea yang dimuntahkan menceritakan seribu satu rahsia sistem tamadun ketika itu. Apa yang kita hadapi hari ini di era yang diperkatakan sebagai "Globalisasi" dengan serangan idea pemikiran yang dikatakan menghakis nilai norma ketimuran dan kewujudan hak asasi manusia tanpa batas menceritakan sejarah kebangkitan dan keruntuhan tamadun sebelum ini.

Melihat kerencaman sistem yang makin jauh dari nilai norma Islami dan keruntuhan akhlak tamadun dikalangan populasi manusia muslim, menceritakan dan menggambarkan sejauh mana nilai akidah muslim hari ini. Keruntuhan sistem kapitalis hari ini dalam ekonomi contohnya menunujukkan kekalutan pemikiran manusia yang disangka sempurna dunia barat hakikatnya menyimpang dari keamanan Islam sebenar. Sistem politik, ketenteraan, pendidikan, pentadbiran dan juga pengurusan hari ini sebenarnya amat memerlukan usaha muamalat(syariah) untuk mengambil tempat dalam hal ini.

Sistem pasaran gagal yang dirajai kapitalis hari ini yang bermatlamat keuntungan sangat dipandang berbeza tokoh ekonomi Islam dahulu. Tuduhan fahaman teokrasi yang dilemparkan Barat ke atas dunia pemerintahan Islam di zaman Khulafa Ar-Rasyidin, Muawiyah, Abbasiyah dan seterusnya amat kurang tepat. Tuduhan mereka palsu belaka, pemisahan yang dilakukan golongan Athies terhadap agama dengan muamalat amatlah celaka dan tidak berguna kerana menganggap diri mereka lebih memahami manusia. 

Komentar

Postingan Populer